Daintree Rainforest, Cape Tribulation, Port Douglas

Vandaag staan we vroeg op om een tour te doen van het regenwoud bij Cairns. We worden rond 7 uur opgehaald door Kara de reisleidster en gaan vervolgens samen met wat andere backpackers en toeristen richting Daintree Village. Dit ligt op ongeveer anderhalf uur rijden van Cairns en hierbij hebben we leuke uitzichten over de oceaan en verteld Kara ondertussen wat over de geschiedenis van dit gebied. Zo komen we wat interessante dingen te weten zoals het nut van de vele flessen azijn die langs de kust liggen. Het blijkt nu “stingray season” te zijn waardoor de kans een stuk groter is dat je gestoken wordt als je gaat zwemmen. Wanneer dit gebeurt dien je zo snel mogelijk wat azijn over de wond te spoelen om de schade te beperken.

In Daintree Village kunnen we even wat koffie drinken en gaan we vervolgens naar de Wildlife River Cruise – een bootje waarmee we een stukje over de Daintree River gaan varen en krokodillen kunnen spotten. Vandaag zijn ze echter allemaal ergens anders aan het chillen want we komen ze niet tegen. Wel zien we nog een lijk van een koe die blijkbaar aangevallen is door een croc, maar het zou zo maar kunnen dat de tourleider die vantevoren heeft neergelegd als plan B.

Hierna gaan we naar de Daintree Aerial Walkway. We wanen ons echt in een tropisch regenwoud en het is bizar om te zien wat voor planten en bomen hier staan. Zo zien we onder andere een boom die zich om een andere boom heen wentelt en in een paar honderd jaar tijd laat afsterven door het gebrek aan licht. Naast de fauna kan dus ook de flora meedogenloos zijn.

De volgende stop is Cape Tribulation. Dit dorpje bestaat vooral uit een resort en wat hostels. Omdat het gehele gebied tot een world heritage gebied is verklaart is dit dorp onveranderd gebleven sinds de jaren 80. We krijgen even de mogelijkheid om het dorpje te verkennen en het strand wat vlakbij ligt. We lunchen vervolgens even en gaan daarna door richting een boerderij waar men ijs maakt van de vruchten die geteeld worden op de plantage – best lekker als desert.

We eten het ijsje in de bus op en komen langs een uitzichtspunt waarbij we het eiland zien waar Steve Irwin z’n laatste momenten heeft beleefd toen hij aan het duiken was. Iets verderop ligt een sanctuary waar we de meeste diersoorten uit de omgeving aantreffen, en daarbij ook wat dingo’s en kangeroes. De kangeroes mogen we zelfs wat voer geven. Zoveel voer zelfs dat ze op een gegeven moment met wat tegenzin uit onze handen lijken te eten

Uiteindelijk rijden we via Port Douglas terug naar Cairns. Port Douglas was voor de jaren 80 een ingedut dorpje, maar dit veranderde toen de toenmalige miljonair Cristopher Skase een gigantisch resort bouwde. Uiteindelijk bezorgde hij de Australische regering een miljoenenstrop toen z’n bedrijf instortte en vluchtte hij naar Spanje. Desondanks gaat het nog steeds goed met Port Douglas en zie je hier vooral de jetset rondlopen. Rond half 7 zijn we terug in Cairns en eten we wat aan de boulevard. Hierna doen we nog even het nachtleven aan.