New York downtown

Na een goed nachtrust zijn we om 06:00 wakker. We ontbijten bij The Skylight Diner op de 34th street. Jennifer is erg onder de indruk van de grote porties en de snelle en vriendelijke bediening. We gaan vandaag voor de pancakes.

Omdat we zo vroeg zijn gaan we richting Battery Park. We zitten nog zonder metromap dus natuurlijk rijden we te ver door. In Brooklyn keren we om, inmiddels wel in het bezit van een map. Als we arriveren bij Battery Park kunnen we gelijk met de eerste boot mee.

Op Liberty Island kunnen we niet in het vrijheidsbeeld, dus wandelen we wat over het eiland en schieten wat foto’s. We bezoeken ook nog Ellis Island, een must voor iedereen die voor het eerst in New York komt.

In het museum zijn vandaag acteurs aanwezig. Zij spelen na hoe  het er begin vorige eeuw aan toe ging tijdens de immigratie procedures.

Terug in Manhattan lopen we langs Ground Zero. Het is hier erg druk en voor mij de eerste keer dat ik deze plek weer zie na de aanslagen. Bij mijn vorige bezoek in juli 2001 zijn we nog boven op de WTC toren geweest.

Als daarna richting Wall street lopen zien we dat er filmopnamen gemaakt worden. Het blijkt te gaan om de film Inside Man met o.a. Denzel Washington, Jodie Foster en Christopher Plummer. Deze film van Spike Lee over een bankoverval hebben we inmiddels bekeken en is een aanrader. Omdat er deze reis een vrouw mee is moet er natuurlijk ook gewinkeld worden. Jennifer heeft belangstelling voor een paar Puma sportschoenen en mede door de gunstige dollarkoers loont het om hier wat tijd aan te spenderen. Als het later op de dag begint te regenen gaan we richting hotel.

We laten de spullen achter op de kamer en zetten het winkelen voort in een overdekte mall. Na het eten zijn we nog naar Times Square geweest. Altijd indrukwekkend met zijn vele lichtreclame’s. We kopen nog wat koele drankjes bij een avondwinkel en gaan terug naar het hotel.